نسبت طلایی | راز طراحی هماهنگ و زیبا

3 رای

یکی از ویژگی‌های طراحی حرفه‌ای، هماهنگی و چینش مناسب عناصر است. فرقی نمی‌کند ۱۰ المان در صفحه داشته باشیم یا فقط ۲ تا، با رعایت اصول طراحی می‌توانیم چینشی درست و متناسب با اهدافمان بین این عناصر ایجاد کنیم. چینش درست می‌تواند نگاه کاربر را دقیقا به سمت المانی در صفحه هدایت کند که می‌خواهیم. […]

یکی از ویژگی‌های طراحی حرفه‌ای، هماهنگی و چینش مناسب عناصر است. فرقی نمی‌کند ۱۰ المان در صفحه داشته باشیم یا فقط ۲ تا، با رعایت اصول طراحی می‌توانیم چینشی درست و متناسب با اهدافمان بین این عناصر ایجاد کنیم. چینش درست می‌تواند نگاه کاربر را دقیقا به سمت المانی در صفحه هدایت کند که می‌خواهیم. درحالی که چینش بد می‌تواند کاربر را به سمت دکمه close صفحه هدایت کند!

اما چطور باید چیدمان صفحه را در طراحی هماهنگ کنیم؟ در مقاله رازهای انتخاب حرفه‌ای رنگ گرادینت دیدیم که انسان‌ها طرحی که از اصول طبیعت پیروی می‌کند را دوست دارند. در طبیعت یک سری اعداد معروف از چینش به نام فیبوناچی وجود دارد که در آن غیر از دو عدد اول، اعداد بعدی از جمعِ دو عددِ قبلیِ خود به‌دست می‌آیند:

۰٬ ۱٬ ۱٬ ۲٬ ۳٬ ۵٬ ۸٬ ۰۰۰

این سری ریاضی در بسیاری از بخش‌های طبیعت دیده شده از چینش دانه‌های آفتابگردان گرفته تا تعداد گلبرگ‌های برخی از گل‌ها و … ما از سری فیبوناچی می‌گذریم تا به اصل موضوع یعنی نسبت طلایی برسیم اما بد نیست مقاله سری فیبوناچی را در ویکی‌پدیا بخوانید.

نسبت طلایی چیست؟

سری فیبوناچی از عدد ۷ام به بعد با نسبتی در حدود ۱:۱.۶۱۸ رشد می‌کند و ذهن انسان این تناسب را دوست دارد. به همین دلیل وقتی در طراحی می‌خواهیم دو عنصر کوچک و بزرگ را در کنار هم استفاده کنیم می‌توانیم از این تناسب برای پیدا کردن اندازه آن‌ها استفاده کنیم. مثلا یک مستطیل دارای یک ضلع کوچک و یک ضلغ بزرگ‌تر است یا یک مثلث دارای یک قاعده و یک ارتفاع است، از این تناسب می‌توانیم در انتخاب اندازه این اضلاع کمک بگیریم.

برخی از تحقیقات استفاده از این نسبت را در نقاشی، معماری و امور دیگر مهندسی و هنر به حدود ۴۰۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند.

هر ضلع مربع بزرگتر مساوی است با جمع اضلاع مربع‌های کوچک‌ترش. این شکل یکی از پر استفاده‌ترین ابزار برای استفاده از نسبت طلایی در عکاسی و طراحی است.

نسبت طلایی در طراحی

طراحان، معماران، عکاس‌ها و  هر کسی که با هنرهای بصری و تجسمی کار دارد از نسبت طلایی در جاهای مختلف استفاده کرده‌اند و حالا طراحان UI نیز همین نسبت را در طراحی سایت و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.

نسبت طلایی می‌تواند در انتخاب بهترین جا برای نمایش بخش اصلی مطلب، یا اندازه سایدبار و … ما را یاری کند.

در آموزش گرافیک و نقاشی بیشتر از همین شکل حلزونی برای چینش صفحه کمک گرفته می‌شود. اگر به بسیاری از عکس‌ها و نقاشی‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید که چرا چینش عناصر به چشم شما زیبا می‌آیند.

زمانی که می‌خواهید یک طراحی را شروع کنید. می‌توانید روی یک کاغذ جایگاه هر قطعه را نسبت به اندازه و اهمیت آن در صفحه انتخاب کنید. اگر می‌خواهید از شکل حلزونی در انتخاب نسبت‌ها کمک بگیرید، می‌توانید آن را بچرخانید تا دقیقا همان‌جایی قرار بگیرد که شما می‌خواهید. اما حتما نباید از این شکل استفاده کنید. فقط اگر دو عنصر را در کنار هم استفاده کردید سعی کنید بخش بزرگتر حدود ۱.۶۱۸ برابر بخش دیگر باشد. ساده است و کاربردی. نه؟

می‌توان به راحتی متوجه شد چرا عکاس لیوان، فرد نشسته روی صندلی و بلندگو را در این بخش‌ها قرار داده‌ است.

باید دقت کنیم که نسبت طلایی هم مثل هر ابزار دیگری تا حدی و فقط در جاهایی برای ما کاربرد دارد و نباید همیشه و همه‌جا از آن استفاده کنیم. مخصوصا که درک این تناسب و زیبایی آن، از به کارگیری شکل حلزونی به شکل افراطی بسیار مهم‌تر است. با تمرین و آموزش طراحی می‌توانید به درک بهترین از نسبت طلایی و کاربرد آن برسید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
تقریبا
خیر
حسین رحیمی

علاقه‌مند به دنیای بازمتن، وب و وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید